لعاب‌ های مورد استفاده در کاشی و سرامیک

مقدمه

از طریق فریت ها، مواد خام و رنگ‌های مختلف و با تعیین درصد خلوص هر کدام، می‌توان انواع لعاب را تولید کرد. از لعاب‌ها در کاشی معرق و سایر کاشی‌ها و سرامیک‌ها می‌توان استفاده کرد. به طور کلی لعاب‌ از دیرباز تا کنون برای زیبایی و استحکام بخشی به کاشی‌ها استفاده می‌شده است. شما می‌توانید انواع لعاب را با روش‌های مختلفی روی سطح کاشی و سرامیک اعمال کنید. در این مقاله با ما همراه باید تا با لعاب های مورد استفاده در کاشی و سرامیک آشنا شوید.

لعاب در صنعت کاشی چیست؟

لعاب، همان پوشش شیشه ای مانند است که روی سطح کاشی و سرامیک قرار می‌گیرد. لعاب را ماده‌ای خشک اولیه تشکیل می‌دهد. بعد از آسیاب شدن لعاب، آن را با آب به صورت خمیری رقیق یا دوغاب در می‌آورند. این لعاب، به طرق مختلف روی بدنه سرامیک و کاشی قرار می‌گیرد. پس از آن در کوره حرارتی تا دمای خاص ومعین را تحمل می‌کند. همین امر موجب خواهد شد که زیبایی و درخشندگی محصول مورد نظر شما بیشتر به چشم بیاید و استحکام افزایش یابد.

لعاب به چیه وجه ماده چسبنده‌ای نیست اما، تماس آن با سفال سبب نفوذ آن در خاک رس خواهد شد. قرار گرفتن آن در درجه‌ای از حرارت معین سبب خواهد شد که مثل یک لایه پوشش دهنده ، سطح کاشی و سرامیک را ‌بپوشاند.

انواع لعاب کاشی و سرامیک

نوع رنگ و لعاب بسته به نوع فرمول آن و مواد تشکیل دهنده آن مختلف و متفاوت است. اگر شما مواد تشکیل دهنده لعاب به میزان‌های متفاوت ترکیب کنید، رنگ و لعاب جدیدی را ابداع خواهید کرد. در دنیای امروز، در صنعت کاشی و سرامیک از روش‌ها و انواع گوناگونی از ترکیب‌ها برای لعاب دهی استفاده می‌کنند. که در ادامه به بررسی آن‌ها می پر‌دازیم.

لعاب براق

عملکرد این نوع لعاب مثل شیشه است و مثل شیشه دارای شفافیت بالایی هستند. درواقع بسیار شبیه به آینه عمل می‌کنند. بنابراین این توانایی را دارند که فضاها را بزرگتر و دلبازتر نشان دهند. از این نوع سرامیک برای کاشی‌های دیوار استفاده می‌شود که امروزه با عنوان سرامیک، آن را می‌شناسند.

در صورت که مایعات روی آنها ریخته شود، بسیار لغزنده خواهند بود بنابراین نباید از آنها در کف آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی استفاده کرد.

لعاب مات

لعاب‌های مات، دسته‌ی دیگر لعاب‌های کاشی معرق هستند. آن‌ها یک سطح هموار با میزان اصطکاک بیشتر را ایجاد می‌کنند تا جلوی نفوذ مایعات را بگیرند. اما لعاب مات درخشندگی کمتری دارد و به دلیل مقاومت بالا در برابر سر خوردن برای استفاده در کف حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی بسیار مناسب است.

لعاب ترکیبی لاپاتو

این دسته از لعاب‌ها، لعاب‌های ترکیبی هستند که از ترکیب دو نوع لعاب مات و براق ساخته می‌شوند. درخشندگی و شفافیت لعاب براق و خاصیت لعاب های مات را در ایجاد اصطکاک بیشتر برای جلوگیری از سر خوردن را به طور همزمان می‌توانید در این نوع لعاب مشاهده کنید. متخصصان ایتالیایی‌، این نوع لعاب را وارد صنعت کاشی و سرامیک کردند. به همین دلیل با نام ایتالیایی لاپاتو شناخته می‌شوند.

لعاب های ترانسپارنت

نوراز لعاب ترانسپارنت به راحتی از آن عبور می‌کند. این نوع لعاب، تمامی عیوب بدنه از روی سطح لعاب نمایش می‌دهد و آن‌ها را نمایان می‌سازد. به همین دلیل تنها برای بدنه‎های کاملا سفید و بدون رنگ مناسب است و مورد استفاده قرار می‌گیرد. گفته می‌شود که از این لعاب در کشور های پیشرفته دیگر استفاده نمی‌شود و به نوعی منسوخ شده است.

لعاب های اپک

کریستالیزه شدن این نوع از لعاب‌ها سطح کاشی معرق را به خوبی می‌پوشانند و دارای ظرافت بالایی هستند. همین امر موجاب افزایش شکنندگی این لعاب را افزایش می‌دهد.

انگوب

با استفاده این لعاب، پوشاندن بدنه ی کاشی، هموار و یکنواخت کردن سطح است. این نوع لعاب نمی‌تواند، پوشانندگی کامل را ایجاد کند. انگوب معمولا سفید زنگ است و برای همه کاشی‌ها و سرامیک‌ها من جمله کاشی‌های معرق لعاب دار مورد استفاده می‌گیرد. مواد خام رسی تشکیل دهنده اصلی انگوب است و دارای مقدار کمی فریت می‌باشد.

رو لعابی

در انتهای پروسه و فرایند لعاب زنی، از این نوع لعاب استفاده می‌شود. این نوع لعاب با هدف محافظت از سطح  به وسلیه افزایش استحکام مکانیکی و مقاومت شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در برخی از اوقات رو لعابی باعث می‌شود که نواقص زیر لعابی را اصلاح و سطح شیشه ای و یا اطلسی و کمی رنگی شود.

لعاب های چاپ تخت

برای فروش کاشی معرق اصفهان این لعاب را از طریق چاپ تخت و برای ایجاد زیبایی روی کاشی استفاده می‌کنند. در مورد ترکیبات آن‌ها باید بگوییم که در برخی از اوقات شبیه زیر لعابی ( غیر رنگی ) و گاهی شبیه موتل ( با مقدار رنگ زیاد ) هستند. لعاب هاب چاپ تخت در مایعاتی با مقدار ماده ی آلی بالا یا مایعات آلی پراکنده  می شوند.

گرانول

گرانول از آن دست لعاب‌هایی هستند که پروسه آسیاب اولیه و خشکایش و گرانوله شدنشان از طریق چسب‌های ویژه روی آن‌ها انجام می‌شود. به همین دلیل آن‌ها ترکیبی از ذارت کروی با اندازه ی ذرات کنترل شده خواهند بود. از پخت کاشی این دانه‌ها و ذرات باقی خواهند ماند و زیبایی حیرت انگیزی را به کاشی هدیه خواهد کرد.

در مورد مقایسه گرانولیت‌ها و گرانول‌ها بایستی بگوییم که گرانولیت ها از نظر زیبایی ظاهری تنوع بسیار وسیع و بیشتری نسبت به گرانول‌ها دارند. این در حالی است که به دلیل تکنیک و روش ساخت و تولید، بسیار شکننده‌تر نیز هستند. گاهی از اوقات از پودر کلسینه یا زینتر، به علت امکان ایجاد ناهنجاری‌های احتمالی در طی لعاب زنی، استفاده می‌شود. به همین دلیل گرانول‌ها از استحکام بالاتری برخوردارند.

سخن پایانی

در این مقاله به طور کامل به معرفی لعاب و انواع لعاب مورد استفاده در صنعت کاشی و سرامیک پرداختیم. نکته‌ای که حائز اهمیت است آن است که شما بایستی با توجه به نیاز خود از کاشی و سرامیکی استفاده کنید که با محل استفاده از آن مناسب باشد. توجه داشته باشید از کاشی و سرامیکی استفاده کنید که علاوه بر زیبایی از استحکام ویژه‌ای برخوردار باشد.

سایت panjehpourhome.com در زمینه فروش کاشی دست ساز فعالیت دارد. برای خرید انواع کاشی و سرامیک با لعاب‌های مختلف به این سایت مراجعه کنید. در این سایت شما با تنوعی از رنگ و طرح و نقش کاشی و سرامیک‌ها مواجه خواهید شد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *