مراحل ساخت تابلو معرق کاشی

مقدمه :

ساخت تابلو با کاشی های معرق از بهترین و زیباترین  تابلوها می باشد. امروزه این تابلوها در دیوارهای مترو و اتوبان ها زیاد به چشم می خورند که با پیشینه ما ایرانیان ارتباط مستقیم دارد، این هنر امروزه رو به پیشرفت و گسترش می باشد و در خانه های مدرن می توانید از این تابلوهای زیبا بر روی دیوار یا به عنوان قاب عکس استفاده کنید.

برای خریداری کاشی های سنتی می توانید به گروه کاشی پنجه پور، که در زمینه ی فروش کاشی معرق اصفهان برترند مراجعه کنید. در این مقاله قصد دارم، مراحل آموزش ساخت تابلوهای معرق کاشی را به شما یاد بدهم، تا ببینید که برای انجام این کار نیاز به حرفه ی خاصی نمی باشد. شما با این روش ساده می توانید، تابلویی زیبا بسازید و به مرور زمان هم در این حرفه تخصص پیدا کنید.

دراین مقاله قصد دارم، قدم به قدم آموزش تابلوسازی با هنر معرق کاری با کاشی را به شما آموزش دهم. هم چنین اگر به این حرفه علاقمند هستید و قصد یادگیری این هنر را به صورت تخصصی دارید می توانید در کلاس های آموزشی معرق کاشی ثبت نام کنید.

لوازم مورد نیاز برای ساخت تابلو های معرق کاشی

  • کاشی های مختلف در رنگ های متنوع
  • چکش ویژه ی معرق کاری
  • طرحی که از قبل تهیه کردید.
  • انبر ویژه ی معرق کاری
  • تخته با اندازه ی مورد نظر برای تابلویی که قصد دارید آن را بسازید.
  • پاک کن ومداد جهت کشیدن طرح روی چوب
  • چسب چوب یا چسب مخصوص کاشی
  • ملات برای پر کردن درز ها
  • اسفنج وکاردک
  • یک قاب چوبی با اندازه ی مورد نیاز

در قسمت بعد شما را با مراحل ساخت تابلو قدم به قدم آشنا می کنم.

مراحل ساخت تابلو معرق کاشی

درابتدا برای پایه ی کار و چسباندن کاشی ها روی آن باید یک تخته با اندازه ی مناسب و نیز یک قاب عکس با اندازه مورد نیاز برای تابلوی معرق خود تهیه کنید.

هم چنین دقت کنید که برای شروع اولین کارتان، بهتر است طرح مورد نظرتان را یک طرح بسیار ساده انتخاب کنید. یا حتی برای این کار خودتان یک طرح ساده بر روی کاغذ نقاشی کنید. این هنر آنقدر جذاب و زیبا هست که حتی با کشیدن یک طرح ساده، نتیجه ی خوبی از آن خواهید گرفت و بر دکوراسیون خانه ی شما هم اثر زیبایی می گذارد. بعد از آن به وسیله ی مداد و پاک کن طرح مورد نظر را بر روی چوب نقاشی کنید.

مرحله اول تابلوسازی:

در مرحله ی اول از آموزش ساخت تابلو با کاشی های شکسته شما باید ابتدا موزاییک‌ها و کاشی‌ها را به قطعات کوچک تری شکسته و خرد نمایید.

از انبر فک الماسه، که کاربرد آن در معرق کاشی ، شکستن کاشی ها به تکه های کوچک تر هست استفاده کنید آن ها را به ابعاد مورد نیازتان در بیاورید.

بهتر است درابتدا با کمک چکش مخصوص این کار، کاشی ها را خرد کنید. و بعد بوسیله ی انبر مخصوص کار معرق کاشی یا قندشکن گاز انبری، کاشی ها را به ابعاد کوچک تر در بیاورید. هم چنین برای این که چسب چوبتان رقیق تر شود، باید آب را به نسبت سه به یک با چسب مخلوط نمایید.

مرحله دوم آموزش ساخت تابلو:

 در مرحله ی دوم  شما باید طبق طرحی که از قبل تهیه کردید، شروع به چسباندن کاشی های شکسته‎ بکنید. یعنی تکه‌های کاشی را به وسیله ی چسب چوب رقیق شده با آب، بر روی  تخته چوب مورد نظرتان نصب کنید. درابتدا مقداری  چسب چوب روی سطح مورد نظر بریزید وبعد شروع به چسباندن خرده کاشی‎ها روی  قسمتی که چسب زدید کنید.

توجه داشته باشید که لبه های بیرونی کاشی‌، روی خط طرحی که روی تابلو کشیدید، قرار بگیرد. هم چنین هنگام چسباندن تکه های کاشی‎ در بین آن ها باید سه تا پنج میلی متر فاصله ایجاد کنید. که کاشی‎ ها به هم نچسبند.

مرحله ی سوم آموزش تابلو معرق کاشی:

آخرین مرحله ی آموزشی ساخت تابلو با خرده کاشی، ریختن ملات و پر کردن درزهای بین آن ها می باشد. در این مرحله  بعد از آن که تکه های کاشی  را بر روی سطح تابلو چسب زدید، باید بوسیله ی دوغاب یا همان ملات فاصله های بین کاشی ها را پر کنید. به شکل پودرهای آماده در بازار ملات و دوغاب موجود هست که می توانید تهیه کنید.

برای این کار باید ملات روی سطح کاشی ها ریخته و بوسیله ی کاردک آن را روی سطح تابلو یک دست پهن کنید، برای این که تمام درزها خوب درز گیری وپ هن شوند، مجدد ازسمت راست به چپ و دوباره از چپ به راست این کار را تکرار کنید.از اسفنج برای پخش کردن بهتر ملات بین درز ها می توانید استفاده نمایید.

برای زیبایی بیشتر کارتان رنگ آبی رویال را با پودر دوغابی که خریدید مخلوط نمایید تا به رنگ دلخواه‌ شما تبدیل شود. و بعد از آن مقدار کمی آب را به آن اضاف کرده  تا به غلظتی شبیه سس مایونز برسد. بهتر می باشد که از  پودر دوغاب رنگی آماده در بازار استفاده نکنید و برای رنگی کردن ملات خود پودر دوغاب بی رنگ را با رنگ دلخواهتان ترکیب نمایید.

آخرین مرحله برای ساخت تابلو معرق کاشی

آخرین مرحله خشک کردن تابلوست که برای خشک شدن تابلو پانزده تا بیست دقیقه زمان لازم است. بعد از این که تابلوی شما خشک شد، به وسیله ی یک پارچه تمیز روی کارتان را پاک نمایید. اکنون تابلوی زیبای شما آماده شده و آن را می توانید قاب کنید و روی دیوار خانه تان آویز نمایید.

 بوسیله ی این آموزش  از میز، صندلی، کمد، و لوازم کهنه و یا از مد افتاده ای که در انباری نگه داشته اید برای ساخت این تابلو ها می توانید استفاده کنید.شما حتی می توانید روی دیوار خانه تان هم این تکنیک را اجرا کنید فقط باید توجه کنید که سطح زیر کار باید صاف و بدون برجستگی باشد.

اگر از این هنر خوشتان آمد و از مقاله لذت بردید می توانید برای یادگیری تخصصی این رشته ی هنری به کلاس های آموزشی آن مراجعه کنید.

گروه پنجه پور به عنوان بزرگترین تولید کننده انواع کاشی معرق و کاشی دست ساز از شما به خاطر همراهیتان تا پایان مقاله تشکر میکند. و امیدوارم این آموزش برایتان مفید بوده باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *